Άνοιγμα στην κοινωνία επιχειρεί το τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ. Το πρόσφατο σεμινάριο για γυναίκες ενθουσίασε όσες παρευρέθηκαν, ικανοποίησε απολύτως τους διοργανωτές και αποτέλεσε ένα πρώτο βήμα στην προοπτική καθιέρωσής του - ιδανικά μία φορά τον χρόνο. Δυστυχώς, τα φαινόμενα πλειοδοσίας πίστεως δεν έλειψαν, αλλά αντιθέτως βρήκαν βήμα.
Η θεία κοινωνία των γυναικών -αναφορικά με “καθαρές” και “ακάθαρτες” γυναίκες-, οι λέξεις “ψωμί” και “κρασί” αντί “άρτος” και “οίνος” της θείας κοινωνίας και ο χαρακτηρισμός της Θεοτόκου απλώς ως “Μαρίας” δίχασαν το κοινό του σεμιναρίου για γυναίκες που διοργάνωσε το τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ. Η ανοιχτή πρόσκληση προς όλες τις γυναίκες έγινε μέσω επισκόπων, διευθύνσεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και διαδικτύου.
Παρά την επιτυχία του -με 110 συμμετοχές- το σεμινάριο των 20 ωρών (10-22 Μαρτίου) γύρω από τον ρόλο της γυναίκας στη θεία λατρεία και το διδακτικό, φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο της εκκλησίας έφερε στο προσκήνιο έναν φαινομενικό διαχωρισμό “σκληροπυρηνικών” και “μετριοπαθών” και μια φαινομενική “διαβάθμιση” πίστης και ανέδειξε πρακτικές που βρίσκουν συνέχεια και προκαλούν διχασμό.
Το αμφιθέατρο του 2ου ορόφου της Θεολογικής Σχολής γέμισε με γυναίκες κάθε ηλικίας, από φοιτήτριες μέχρι ηλικιωμένες, από διάφορες πόλεις -κυρίως από τη Θεσσαλονίκη και την Κατερίνη-, που στην πλειονότητά τους συμμετέχουν στο έργο της ενορίας τους. Καθηγήτριες από διάφορους τομείς του τμήματος έθιξαν και παρουσίασαν θέματα, εστιάζοντας στον ρόλο και τη θέση της γυναίκας στο Ισλάμ, στην Αθήνα του 5ου αιώνα, στα χριστιανικά χρόνια, στο Βυζάντιο.
“Καθαρές” και “ακάθαρτες” γυναίκες....
Την οργισμένη αντίδραση ορισμένων γυναικών προκάλεσε το θέμα της θείας κοινωνίας των γυναικών. Συγκεκριμένα, το αν επιτρέπεται στις γυναίκες να κοινωνούν τις ημέρες του έμμηνου κύκλου τους. Όταν μία από τις καθηγήτριες του ΑΠΘ έκανε λόγο για “κάτι που δεν έχει σημασία” και υποστήριξε ότι οι γυναίκες μπορούν να κοινωνούν όποτε θέλουν, αυτές που αντέδρασαν έκαναν λόγο για σκάνδαλο και αποχώρησαν. Έπειτα από αυτό, η μητρόπολη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνα έστειλε επιστολή προς τον πρόεδρο του τμήματος, όπου αναφερόταν ότι στο σεμινάριο “κάτι δεν πήγε καλά”. Ζήτημα τέθηκε ακόμη και για τον χαρακτηρισμό “Μαρία” αντί “Θεοτόκος” και “ψωμί και κρασί” αντί “άρτος και οίνος ως σώμα και αίμα του Χριστού”.
Εικονική πραγματικότητα...
“Προσπαθήστε να μπείτε για λίγο στη θέση τους”, απαντά ο πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας, Δημήτρης Καϊμάκης. “Φανταστείτε ευσεβείς γυναίκες να ακούν για πρώτη φορά πράγματα διαφορετικά από αυτά που έχουν συνηθίσει να ακούν από το ιερατείο. Συνήθως για τους ανθρώπους αυτούς καλό και αποδεκτό είναι μόνον αυτό που υποδεικνύει ο πνευματικός τους. Είναι απόλυτα καθοδηγούμενοι, ζούνε σε virtual reality. Και ξέρετε, ζούνε θαυμάσια, σε ένα καταπληκτικό περιβάλλον”, λέει και αντιπαραβάλλει πολιτικές ιδεολογίες και κόμματα που λειτουργούν επιβάλλοντας καθεστώς απόλυτης χειραγώγησης. “Πιστεύω ότι όλες οι γυναίκες ήρθαν στο σεμινάριο με καλή διάθεση και ζήτησαν να επαναληφθεί”.
“Άρρωστοι” πνευματικοί...
“Ορισμένα πράγματα ειπώθηκαν με τον τρόπο που τα αναφέρουμε στους φοιτητές μας, σε 18χρονα παιδιά, τα οποία τα αντιμετωπίζουν ακόμη και με χιούμορ. Πρέπει ωστόσο να ξέρεις σε ποιον απευθύνεσαι. Το να μιλήσεις διαφορετικά σε κάποιον για ένα βίωμα ολόκληρης της ζωής του είναι κάτι που σκανδαλίζει. Συνεπώς, δικαιολογώ αυτές τις γυναίκες. Έτσι, έφτασε μέχρι και επιστολή της μητρόπολης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνα στην οποία αναφερόταν ότι, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου σεμιναρίου, προέκυψαν προβλήματα και ‘κάτι δεν πήγε καλά’. Φοβάμαι πάντως ότι δεν υπάρχει τρόπος προσέγγισης αυτών των ανθρώπων”.
Ακραίες τοποθετήσεις, κατά τον κ. Καϊμάκη, υπάρχουν ακόμη και μέσα στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, πόσο μάλλον μεταξύ απλών ευσεβών ανθρώπων. “Δεν φταίνε μόνο αυτοί”, διευκρινίζει και αναφέρεται στο φαινόμενο της σχέσης με τους πνευματικούς τους. Δυστυχώς, υπάρχουν άνθρωποι που εξαρτώνται απολύτως από “άρρωστους” πνευματικούς, που δεν κάνουν βήμα χωρίς την έγκρισή τους.
Άνοιγμα στην κοινωνία...
“Ως Θεολογική Σχολή είναι δεδομένο ότι πρέπει να βγούμε προς τα έξω, να επιχειρήσουμε άνοιγμα προς την κοινωνία, και όχι να μιλήσουμε, για παράδειγμα, για την εκκλησιαστική περιουσία. Με πρωτοβουλία του τμήματος απευθυνθήκαμε σε κατά τόπους επισκόπους ώστε, εφόσον το κρίνουν θετικά, να ενθαρρύνουν τις γυναίκες των ενοριών να έρθουν, όπως και έγινε. Δεν πίστευα ότι θα είχε τόσο μεγάλη ανταπόκριση. Η συμμετοχή ήταν πράγματι πολύ εντυπωσιακή”, λέει ο κ. Καϊμάκης.
“Έχουμε άγνοια”....
“Έχουμε άγνοια γύρω από πολλά πράγματα”, λέει η Έφη Γόγολου, “ξέρουμε μόνο ό,τι ακούγαμε από τις γιαγιάδες μας”. Η ίδια, έχοντας σπουδάσει σε εκκλησιαστικό ΙΕΚ, ενδιαφέρθηκε να μάθει περισσότερα. Μια πρωτοβουλία όπως αυτή βοηθά, όπως λέει, τις γυναίκες να προβληματιστούν και να διαμορφώσουν άποψη. Τι πιστεύει για τις αντιδράσεις των γυναικών που αποχώρησαν; “Ήταν διαφωνία σε θέματα διατύπωσης, σχετικά με κάποιες λέξεις”, λέει και διευκρινίζει ότι οι περισσότερες από τις συμμετάσχουσες ήρθαν νιώθοντας την ανάγκη να ακούσουν κάτι καινούργιο.
“Το βρήκα πραγματικά ενδιαφέρον”, αναφέρει η Μάρθα Ελευθεριάδου. Πέρα από ό,τι περίμενε η ίδια, η θεματολογία δεν περιορίστηκε στη διακονία των γυναικών αλλά ήταν ευρύτερη. “Μιλήσαμε για τη θέση και τον ρόλο της γυναίκας στην εκκλησία, στο Ισλάμ, στην αρχαιότητα, για ζητήματα δηλαδή και πέρα από τον χριστιανισμό. Είναι φυσιολογικό, όταν συμμετέχεις σε μια επιστημονική διοργάνωση”. Πολλές γυναίκες, όπως επισημαίνει, δεν έχουν ξεκάθαρη γνώση και άποψη γύρω από σημαντικά ζητήματα αναφορικά με τον ρόλο τους στο ευρύτερο πλαίσιο της θρησκείας. Όσο για τη θεία κοινωνία των γυναικών, ξεκαθαρίζει: “Δεν μας επέβαλε κανείς να κάνουμε ή να πιστέψουμε κάτι, απλώς ακούστηκαν απόψεις. Σύμφωνα με μία από αυτές, ο έμμηνος κύκλος της γυναίκας είναι κάτι σαν τον ιδρώτα και το αν μια γυναίκα μπορεί να κοινωνήσει δεν σχετίζεται με αυτόν. Κατά μία άλλη, ακόμη κι αν κοπείς και τρέξει αίμα η θεία κοινωνία απαγορεύεται. Η κυρία πάντως που πρωτοστάτησε στη διαμαρτυρία αποδοκιμάστηκε σχεδόν από όλες τις υπόλοιπες”.
“Η χριστιανική πίστη δεν είναι φολκλόρ”...
“Μας τίμησαν καλλιεργημένες γυναίκες που θέλουν να ακούσουν κάτι διαφορετικό, που θέλουν στήριξη ώστε να μπορούν να απαντούν και να παίρνουν θέση σε θέματα, για παράδειγμα, ισότητας και ισοτιμίας των φύλων”, αναφέρει η καθηγήτρια του τμήματος και υπεύθυνη του σεμιναρίου Δήμητρα Κούκουρα, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει έλλειψη πληροφόρησης και κατάρτισης γύρω από θεολογικά θέματα, με αποτέλεσμα η χριστιανική πίστη να είναι πλέον συνυφασμένη με το φολκλόρ. “Δεν είναι έτσι”, δηλώνει, “η γυναίκα δεν είναι σελίδα ηθογραφικού μυθιστορήματος. Χρειάζεται να ασχοληθούμε με θέματα για την αναβάθμιση του ρόλου της”, και ξεκαθαρίζει ότι το τμήμα Θεολογίας θα συνεχίσει τη διοργάνωση σεμιναρίων. “Οι γυναίκες δεν χρησιμεύουν μόνο για δαντέλες και σπανακόπιτες. Υπάρχει δυστυχώς υποκρισία, εδώ και χρόνια οι γυναίκες ‘καπελώνονται’, και γι’ αυτό φταίει και το γεγονός ότι αγνοούν ακόμη και τα βασικά γύρω από την πίστη. Πρέπει πάση θυσία να μείνουμε μακριά από ό,τι θα μας οδηγήσει σε μια σκοταδιστική εκκλησία”, καταλήγει η κ. Κούκουρα.
ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΟΙ ΜΑΣΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΠΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΕΙ ΤΟ ΠΑΠΑΔΑΡΙΟ...
ΠΡΕΖΑ TV
28-3-2010
Μαρια Τερζουδη
2 σχόλια:
Είσαι και ειδικός επί της θρησκείας τώρα πρέζα; Μακάρι κι εσύ και οι καρακάξες που το παίζουν προχωρημένες να ζήσετε σε ισλαμικό νόμο να σας γαμάνε κάθε μέρα και καλά να σας κάνουν.
ΣΚΑΣΕ ΡΕ ΒΛΑΚΑ!! ΕΜΕΙΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΟΣΜΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΟΠΩΣ ΣΤΗ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΝΑ ΠΟΥΜΕ!!
Δημοσίευση σχολίου