ΝΕΕΣ απολύσεις προσωπικού, πάγωμα επενδύσεων αλλά και φρένο σε πολιτικές «αιματηρού» ανταγωνισμού δρομολογούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη βαθιά ύφεση της οικονομίας.
Το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν συρρικνώθηκε κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους κατά 3,5% έναντι 2,3% του πρώτου τριμήνου, ως αποτέλεσμα της βουτιάς στην κατανάλωση και της περαιτέρω μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής. Ταυτόχρονα, λίγοι όμιλοι συμμετείχαν στο «πάρτι» της αύξησης εξαγωγών, που πυροδότησε η αποδυνάμωση του ευρώ έναντι του δολαρίου.
Η μείωση της κατανάλωσης ήταν πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς και, όπως φάνηκε, αιφνιδίασε τις διοικήσεις αρκετών εταιρειών. Κλάδοι και επιχειρήσεις που μέχρι πέρσι διέρχονταν την κρίση σχετικά αλώβητοι, είδαν φέτος τις πωλήσεις να υποχωρούν έως και 30% με τα περιθώρια κέρδους να καταγράφουν ελεύθερη πτώση. Τομείς όπως η παροχή υπηρεσιών υγείας, πώλησης παιδικών ρούχων, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων, αλλά και βιομηχανίες τροφίμων και ποτών αντιμετώπισαν στο α' εξάμηνο της φετινής χρονιάς υψηλότερη κάμψη πωλήσεων από αυτή που περίμεναν.
*Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μείωση του όγκου πωλήσεων του ομίλου Coca Cola στο β' τρίμηνο και η εκτίμηση της διοίκησης ότι η ζήτηση για μη αλκοολούχα ποτά στο β' εξάμηνο θα υπολείπεται της προβλεπόμενης «αναιμικής» ανόδου του ΑΕΠ στην Ευρώπη. Και αυτό γιατί δείχνει ότι η αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά απαιτεί χρόνο ακόμη και για τόσο ισχυρά «σήματα», όπως η Coca Cola.
Η ελληνικών συμφερόντων πολυεθνική είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται, όχι μόνο στη χειμαζόμενη από τη δημοσιονομική κρίση εγχώρια αγορά, αλλά και στις Βουλγαρία και Ρουμανία, για τις οποίες εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν αύξηση του ΑΕΠ φέτος. Για να αντιμετωπίσει το δυσχερές, ακόμη, οικονομικό περιβάλλον, δρομολόγησε, ήδη, νέο πρόγραμμα περικοπής κόστους, από το οποίο εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσει οφέλη 6 εκατ. ευρώ φέτος και περίπου 20 με 25 εκατ. ευρώ, ετησίως, τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για δεύτερο πρόγραμμα περικοπών, καθώς πέρσι η Coca Cola έκλεισε και μετέφερε μονάδες μειώνοντας το προσωπικό της και εξοικονομώντας περίπου 30 εκατ. ευρώ στα λειτουργικά κέρδη. Στην ελληνική αγορά η μείωση της κατανάλωσης αναψυκτικών στο α' εξάμηνο ξεπέρασε το 10%, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Crown Hellas Can που αποτελεί το μεγαλύτερο προμηθευτή δοχείων για αναψυκτικά στην Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση της Coca Cola έχει διατυπώσει δημόσια τον προβληματισμό της για τη «φορολαίλαπα» στα κέρδη των επιχειρήσεων με την καθιέρωση ετήσιας έκτακτης εισφοράς και την άνοδο του συντελεστή φορολόγησης διανεμόμενων κερδών στο 40%, αφήνοντας να αιωρείται το τελεσίγραφο ότι αν μέχρι το τέλος του έτους δεν επέλθουν διορθρωτικές κινήσεις δύναται να αποφασίσει τη μεταφορά έδρας αλλά και παραγωγικών δραστηριοτήτων από την Ελλάδα. Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα αρνητική για την ελληνική οικονομία, καθώς πάνω από 200 επιχειρήσεις προμηθεύουν σήμερα τις μονάδες εμφιάλωσης της Coca Cola 3 Ε.
*Μείωση όγκου πωλήσεων κυρίως λόγω της μείωσης του μέσου «καλαθιού» αγορών παρατηρείται και στα σουπερμάρκετ. Η κρίση κτύπησε ήδη εταιρείες με προβλήματα άμεσης ρευστότητας («Ατλάντικ»), ενώ οδηγεί σε περαιτέρω συγκέντρωση της αγοράς με εξαγορές μικρών περιφερειακών αλυσίδων από μεγάλους παίκτες και αποχωρήσεις των hard discount αλυσίδων (Aldi).
*Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση στο λιανεμπόριο, λόγω της ελεύθερης πτώσης της ζήτησης αλλά και του γεγονότος ότι το Πάσχα έπεσε φέτος νωρίς και συμπεριελήφθη στο α' τρίμηνο. Ακόμη και «αμυντικές» επιχειρήσεις όπως οι Jumbo, Πλαίσιο, Κλουκίνας Λάππας κ.ά. εμφάνισαν στο β τρίμηνο κάμψη πωλήσεων και περιθωρίων κέρδους. Η «αλώβητη» από την κρίση, έως και το α' τρίμηνο του έτους, Jumbo είδε το ρυθμό αύξησης πωλήσεων να επιβραδύνεται στο διάστημα Απριλίου-Ιουνίου 2010. Ετσι έκλεισε την οικονομική χρήση με αύξηση πωλήσεων 4,7%, ενώ έως τις 31/3 έτρεχε με αύξηση πωλήσεων 10,63%.
Οι πωλήσεις της Πλαίσιο «φρέναραν» στο β τρίμηνο, ενώ ο όμιλος ακολούθησε επιθετική τιμολογιακή πολιτική με αποτέλεσμα να μειωθεί το μεικτό περιθώριο κέρδους κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες. Ετσι στο α' εξάμηνο οι πωλήσεις ανήλθαν στα 184,3 εκατ. ευρώ από 175,6 εκατ. ευρώ πέρσι και τα κέρδη προ φόρων στα 1,2 εκατ. ευρώ από 1,47 εκατ. ευρώ πέρσι.
Η Κλουκίνας-Λάππας εμφάνισε στο α' εξάμηνο πτώση εσόδων τόσο στον εμπορικό όσο και στον κατασκευαστικό τομέα, με αποτέλεσμα η διοίκησή της να αποφασίσει το προσωρινό πάγωμα του σχεδίου για αύξηση του δικτύου πωλήσεών της. Ο όμιλος προχώρησε σε απολύσεις στη θυγατρική του κατασκευαστική εταιρεία, ΚΛΜ ΑΤΕ, καθώς αναμένει για το σύνολο της χρονιάς μείωση του κύκλου εργασιών και ζημιές. Πτώση πωλήσεων κατά 31,2% και κερδών προ φόρων κατά 53% εμφάνισε στο β' τρίμηνο η FG Europe.
*Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στις μικρομεσαίες αλυσίδες. Πρόσφατα ιστορική εταιρεία ένδυσης δήλωσε αδυναμία στους υπαλλήλους της να καταβάλει επίδομα αδείας, ενώ επίσης ιστορικές φίρμες σε ένδυση και υπόδηση αντιμετωπίζουν άμεσα προβλήματα ρευστότητας. Οι περισσότερες αλυσίδες ένδυσης διακόπτουν τη λειτουργία μη αποδοτικών καταστημάτων, ή τα μεταφέρουν αλλού στην περίπτωση που οι ιδιοκτήτες τους αρνούνται να δεχθούν μείωση μισθώματος.
Του ΧΡ. ΚΙΤΣΙΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
22-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου